Српски језик VII

VII2, 9. 6. 2020. Драги седмаци! Ово је последњи домаћи у овој школској години. Имаћете цело лето да га урадите, зато, не журите… Упознајте се са књижевним стваралаштвом великог српског песника Владислава Петковића Диса, на интернету можете пронаћи пуно занимњивих информација о њему. Прочитајте из Читанке песму „Међу својима“. Одгледајте предавање на линку https://www.youtube.com/watch?v=gMKj5IY_Ni8 Прибележите најважније податке о песнику и о песми у своје свеске, а песму научите напамет. Када се у септембру будемо видели, прве часове посветићемо управо овој песми, а ви ћете ми казивати њене стихове. Хвала вам на свему што сте урадили током наставе на даљину. Желим вам дуго, топло лето, имајте времена за дружење, али нађите и оне посебне тренутке да нешто и прочитате! У препоручена дела из лектире за 8. разред спадају: „Сумњиво лице“, Бранислава Нушића, „Приповетке о деци“, Иве Андрића ( „Деца“, „Кула“, „Књига“, „На обали“)…за почетак! Наравно, све што прочитате у слободном избору, прибележите у свој Дневник читања. До следеће школске године, срдачан поздрав! Наставница Лидија!

VII2, 2.6.2020. Другари седмаци! Надам се да сте прочитали приповетку Стефана Митрова Љубише „Кањош Мацедоновић“. Сада одгледајте предавање на линку https://www.youtube.com/watch?v=cSy1jIDzUI4 Одредите тему приповетке. Какав задатак је Кањош добио? Како су га дочекали у Млецима? Како се понашају Латини и шта то о њима говори? Какав је Кањош (његове физичке и моралне особине)? Кога он представља, у ствари? Како изгледа двобој с Фурланом? Када вас је Кањош засмејао, када задивио? Како се Млечани понашају након Кањошеве победе? Како тумачите изреку: „Како су чинили, тако су обршили“ , којом се приповетка завршава? Које поруке носи приповетка? Нека вам ова питања буду од помоћи када пишете Анализу приповетке „Кањош Мацедоновић“, што је и наслов састава који ћете ми послати у суботу, 6. 6. 2020. Ово је претпоследњи домаћи у овој школској години. Будите вредни као и до сада. Поздрав, наставница Лидија!

VII1, 29. 5. 2020. Прочитајте Мртво море Радоја Домановића из Читанке те испратите следеће линкове. https://www.youtube.com/watch?v=XC7yo0U11do, https://www.youtube.com/watch?v=04IoH_vYRKo, https://svetlostusrcu.wordpress.com/%D1%83%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%B0-%D0%BA%D1%9A%D0%B8%D0%B6%D0%B5%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82/%D0%B5%D0%BF%D0%B8%D0%BA%D0%B0/%D0%B5%D0%BF%D0%B8%D0%BA%D0%B0-%D1%83-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B8/%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%BA%D0%B5/%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%BA%D0%B5-7%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%80%D0%B5%D0%B4/%D0%BC%D1%80%D1%82%D0%B2%D0%BE-%D0%BC%D0%BE%D1%80%D0%B5-%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D1%98%D0%B0-%D0%B4%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%9B%D0%B0/ Запишите у свеску оно најбитније и одговорите на следећа питања: 1) Шта је сатира? 2) Шта значи синтагма из наслова „мртво море“? 3) Какав је однос приповедача према појавама и догађајима које описује?4) Какав је однос средине према песнику, научнику и сликару? 5) Шта су поруке приповетке? О свему осталом путем чета! Поздрав!

VII1, 27. 5. 2020. Отворите линк, препишите га и упамтите јер кратке фолклорне форме живот чине мудријим. Такође, пронађите их у Читанци и прочитајте. https://vrazogrnac.wordpress.com/tag/%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BA%D0%B5%D1%84%D0%BE%D0%BB%D0%BA%D0%BB%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%B5-%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B5/ Поздрав!

VII2 25. 5. 2020. Другари седмаци! Упознајте се великим сатиричаром Радојем Домановићем, прочитајте приповетку „Мртво море“; одгледајте предавање на линку https://www.youtube.com/watch?v=04IoH_vYRKo Затим ми напишите: 1) Шта је сатира? 2) Шта значи синтагма из наслова „мртво море“? 3) Какав је однос приповедача према појавама и догађајима које описује?4) Какав је однос средине према песнику, научнику и сликару? 5) Шта су поруке приповетке? Своје радове ми доставите у суботу, 30. 5. 2020. Поздрав, наставница Лидија!

VII1, 21. 5. 2020. Владислав Петковић Дис је један од највећих српских песника. Путем следећих линкова упознајте се са његовим животом и песмом Међу својима, а затим, по устаљеној форми запишите у свеску најосновније податке о песнику и песми. https://www.youtube.com/watch?v=gMKj5IY_Ni8, https://www.lektire.rs/medju-svojima-vladislav-petkovic-dis/, https://www.prelepapoezija.com/medu-svojima/ https://www.youtube.com/watch?v=gUeWH1F9bWE Срдачан поздрав!

VII2, 18. 5. 2020. Другари седмаци, надам се да сте прочитали одломак из комедије „Покондирена тиква“ Јована Стерије Поповића. Сада бисте могли да одгледате телевизијски филм на линку https://www.youtube.com/watch?v=fmyCXO2r_xY Први задатак је да ми напишете којој врсти комедије припада и одговорите ми на питање чему се Стерија наругао у овој својој комедији? ( каквим манама, недостацима, размислите и о наслову комедије, однос тиква-кондир) Други задатак тиче се Чеховљеве новеле коју сте такође читали прошле недеље “ Чиновникова смрт“. Занима ме : Зашто је по вама Червјаков умро на крају новеле? Како је једно банално „апћи!“ утицало на његов живот? Како бисте његово име довели у везу са његовим карактером и понашањем? Шта мислите да би биле поруке ове новеле? Одгледајте предавање на линку https://www.youtube.com/watch?v=oI5ejWdFfFM На оба задатка ми одговорите у неколико повезаних и смислених реченица! Радове ми доставите у четвртак 21. 5. 2020. Поздрав, будите здрави и вредни! Наставница Лидија!

VII1, 14. 5. 2020. После петог и шестог разреда ево га и у седмом. Велики Чехов. Испратите линковеhttps://www.youtube.com/watch?v=oI5ejWdFfFM , прочитајте одломак из Читанке и запишите у свеску најосновније податке о приповедачу и његовом делу. Поздрав!

VII1, 8. 5. 2020. У сусрет великом роману Стевана Сремца могу вам бити од користи следећи линкови: https://www.youtube.com/watch?v=MDVFgo42lN8, https://www.youtube.com/playlist?list=PL7dnZMbRScPYp2DbTmM03xtCrpVFE6LfF, https://www.youtube.com/watch?v=jBp9t-cygoI, https://www.boske.rs/stranice/cira_i_spira.html. Сигуран сам да нема потребе да вам кажем да књигу свакако треба прочитати. Поздрав!

VII1, 7. 5. 2020. Подсети се и научи нека нова правописна правила (њих препиши) путем овог линка https://www.youtube.com/watch?v=nsqSKQ7yjII&list=PLjgVfQTi8m52T1YrniPf2LJgtk4vQQoz- Поздрав!

VII2, 5. 5. 2020. Драги седмаци, упознајте се са књижевним делом Доситеја Обрадовића, прочитајте из Читанке одломак из његове аутобиографије „Живот и прикљученија“; погледајте предавање на линку https://www.youtube.com/watch?v=oeaugq-WqNg Након тога ми напишите које идеје просветитељског програма Доситеј износи У ОДЛОМКУ; дакле, шта пише да је важно у животу како бисмо били просвећенији; одговорите ми и шта значи наслов његовог главног дела; којим језиком је дело писано? Истражујте, али критички, и када дајете одговоре, држите се одломка, јер једино одломак читате и тумачите. Све што вам није јасно, питајте ме, а радове ми доставите у СУБОТУ, 9. 5. 2020. Поздрав, наставница Лидија!

VII2, 28. 4. 2020. Драги седмаци, ево новог задатка! Прочитајте приповетку Иве Андрића „Прича о кмету Симану“. Одгледајте предавање на линку https://www.youtube.com/watch?v=-RquULbEmiM Потом напишите састав на тему „Симан говори“ где ћете у облику монолога (дакле из првог лица једнине, као да Симан говори), омогућити Симану да изговори пред Ибрагом све што није успео ни могао због бујице речи и наврлих осећања. Дакле, то треба да буде САСТАВ који ћете ми доставити у ПОНЕДЕЉАК, 4.5.2020. Будите самостални и замислите шта би могао Симан да каже свом аги, али морате да будете доследни лику, а да бисте то били, морате да замислите време, околности у којима се одиграва радња приповетке, и да размислите какав је Симан и у каквом је односу према аги. Прочитајте и анализу на линку: https://www.boske.rs/stranice/kmet_siman.html Остајте здраво, наставница Лидија!

VII2, 21. 4. 2020. Другари седмаци, надам се да сте лепо провели Ускрс! Ред је да се мало бавимо књижевношћу. Читате одломак дела из читанке „Хајдук Станко“, Јанка Веселиновића. Наравно, ко је у могућности и поседује дело, може га прочитати у целини. Упознајте се са писцем путем линка https://www.youtube.com/watch?v=kjGehaawDjk Одгледајте предавање на линку https://www.youtube.com/watch?v=lwZnXoXo3qE . Напишите ми затим своје утиске о прочитаном одломку/ делу у целини (ко је прочитао), СВОЈИМ РЕЧИМА, САМОСТАЛНО. Напишите ми шта сте о писцу сазнали. Одредите тему дела, поруке, књ. род и књ. врсту. Очекујем ваше радове у петак, 24.4. 2020. Наставница Лидија

VII1, 14. 4. 2020. Седмаци, ускоро питам Хајдук Станка! Ево мале помоћи! https://www.youtube.com/playlist?list=PL7dnZMbRScPaCvTmEwD2ld5I7WVtbYe0F и https://www.youtube.com/watch?v=lwZnXoXo3qE Остајте здраво!

VII2, 14. 4. 2020. Другари седмаци, на ред је дошла граматика! Из уџбеника прочитајте лекције које се односе на типове реченица: шта је то предикатска, а шта комуникативна реченица, како делимо реченице на основу њихових комуникативних ф-ја; који односи постоје међу напоредним реченицама ( неке односе смо помињали међу реченичним члановима…саставни, раставни, супротни…има још 2 међу реченицама, откријте их); како да активну реченицу преобликујемо у пасивну ( 2 су начина); какве су то безличне реченице; Кад све то проучите, прибележите и провежбате, урадите тест (Реченица 7) . За све недоумице, ту сам, питајте. Будите самостални у раду, јер радите и учите зарад себе! Очекујем ваше урађене тестове у четвртак ( 16. 4. 2020) на мејл desanka.srpski2@gmail.com Остајте здраво! Наставница Лидија

VII2, 7. 4. 2020. Здраво да сте, другари седмаци! Надам се да сте прочитали песме ускочког циклуса „Иво Сенковић и ага од Рибника“ и „Ропство Јанковић Стојана“. Одгледајте сад предавања на линковима https://www.youtube.com/watch?v=vtTs0S9sUfM , https://www.boske.rs/stranice/ropstvo_stojana.html и https://www.youtube.com/watch?v=6d5Vt0Rar6c Забележите све ново што сте о овим песмама чули или прочитали у своје свеске, а онда ми до суботе на мејл desanka.srpski2@gmail.com пошаљите теме и поруке за обе песме, као и одговоре на питања: 1) Зашто је Иво „глава неразумна“, како ви то разумете? 2) Коју стилску фигуру уочавате у стиховима: „Вила гниздо тица ластавица /
вила га је за девет гдина / a јутрос га поче да развија /долети јој сив-зелен соколе /oд столице цара честитога / па јој не да гниздо да развија“
, и шта је Стојан на овај начин поручио Јели? Поздрав, наставница Лидија!

VII2 30. 3. 2020 Драги седмаци, упознајте се са хајдучким циклусом наших епских песама https://www.opsteobrazovanje.in.rs/srpski-jezik/knjizevnost/narodne-epske-pesme/hajducki-ciklus/ , прочитајте најлепшу епску песму из овог циклуса „Мали Радојица“, одгледајте предавање https://www.youtube.com/watch?v=zAPHEChXpEQ . Затим ми пошаљите на мејл састав на тему “ Лик Малог Радојице“. Пишите повезано, не препричавајте песму, доносите закључке, упознајте се с овим јунаком, опишите његове физичке и духовне особине, како се он као јунак развија кроз песму, какав је у односу према другим ликовима, колико одговара типском лику хајдука каквог познајете из историје, шта је својим поступцима поручио…Нека вам ова питања буду смерница за самосталну анализу и писање састава. Рок за доставу радова нека буде недеља. Будите вредни и здрави! Наставница Лидија

VII1, 24.3.2020. Враћамо се на народну књижевност. На реду је Хајдучки циклус. Прочитајте све песме тог циклуса из Читанке. Ови линкови ће вам бити од користи. https://www.youtube.com/watch?v=C_NTG1-wQSo , https://www.youtube.com/watch?v=cThQbb28m94 Поздрав!

VII2, 24. 3. 2020. Другари седмаци, данас се упознајете са појмом конгруенције. Погледајте предавање на линку https://www.youtube.com/watch?v=hFhLRwrjfsQ и на линку https://www.youtube.com/watch?v=4DRb8qM4S5Y . Наравно, прелистајте и граматике. На мејл ми пошаљите до суботе шта сте све сазнали о конгруенцији, пишите, не фотографишите свеске. Такође бих вас замолила да размислите шта није у реду са реченицом: „ПРОДАВНИЦА И СЕРВИС РАЧУНАРА ПРЕСЕЉЕН ЈЕ НА ВИСОКО ПРИЗЕМЉЕ ЛОКАЛ 15“ и напишите је у исправном облику! Поздрав, наставница Лидија!

VII2, 20. 3. 2020. Другари, предлажем вам да се током овог викенда присетите поезије наше Десанке Максимовић. Прочитајте песму „Стрепња“, одгледајте предавање на линку https://www.youtube.com/watch?v=z7p5ts41Zwo , а онда ми до уторка на мејл desanka.srpski2@gmail.com, напишите своје утиске о песми, зашто лирска јунакиња стрепи, коме се обраћа, како доживљава љубав, шта нам је то о љубави открила Десанка овом песмом…Нека то буде у неколико повезаних, смислених реченица, можете и да цитирате неки стих који вам се допао; пишите директно на мејл, не фотографишите свеске. У свескама прибележите своје мисли и средите их, а онда, поштујући правописна и граматичка правила, напишите ми своје утиске о песми…будите креативни…Остајте здраво, наставница Лидија!

VII2 Другари из 7/2, хвала на задацима које сте јуче обавили. Нови задатак тиче се песме „Плава гробница“, Милутина Бојића. Прочитајте песму, одгледајте и овај линк https://www.youtube.com/watch?v=WgrRyStu9yo , Забележите у свесци своја запажања после читања и слушања; можете да на овом линку послушате предавање о овој песми https://www.youtube.com/watch?v=w_IfnDDWWEA. Важно ми је да откријете нешто о времену у којем је песма настала, сазнате нешто о песнику, уочите песничке слике, мотиве и поруке које песма носи. Све бележите у свесци…Додатна питања, ваша и моја у Вибер групи! Ако неко од вас има идеју како би ова песма могла да се протумачи путем неке презентације, било би лепо, па ми такве радове можете послати на мејл desanka.srpski2@gmail.com Поздрав, наставница Лидија

VII2 Другари, након одгледане емисије од 15.00 на РТС 3, која се тиче Службе речи, коментарисаћемо је у оквиру Вибер групе. На овом линку https://mojsvetreci.wordpress.com/ , идите на Тестови за вежбање из области службе речи и урадите тест, па ми јавите колико сте поена имали.